تاریخ انتشار: شنبه 1402/10/23 - 21:54
کد خبر: 493160

جشنواره عمار/ مستند جنگ سردتر؛ قدرت آمریکا در سرازیری سقوط است

جشنواره عمار/ مستند جنگ سردتر؛ قدرت آمریکا در سرازیری سقوط است

نکته مثبتی این مستند اینست که مخاطب عام دارد و هر کس که بخواهد در مورد این جریان اطلاعاتی کسب کند این فیلم می‌تواند برایش مفید باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سیامک مختاری در گفتگو با عمار درباره پیدا کردن سوژه و ایده این مستند گفت: تعدادی از دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه امیرکبیر این سوژه را پیشنهاد دادند و در واقع تحقیقاتشان را به ما دادند و از حدود 3 و 4 سال پیش ساخت این مستند را شروع کردیم تا در این بگوییم که ایران به عنوان دارنده دومین ذخایر ارزی چه جایگاهی دارد و مقایسه کردیم با کشورهای همسایه مثل عراق، روسیه و … که گاز دارند و چه بهره‌برداری از آن می‌کنند. در مجموع به این نتیجه رسیدیم که یک مستند 7  قسمتی بسازیم از تاثیر گاز بر روابط ژئوپولتیک کشورها، بعدش جنگ اوکراین اتفاق افتاد که تاثیر زیادی روی روبط بین الملل گذاشت و بهم گره خورد.

وی افزود: شاخصه مستند جنگ سردتر اینست که جهان بینی مخاطب را تغییر می‌دهد و می‌برد به سمتی که متوجه شود جهان به کدام جهت می‌رود و هژمونی آمریکا در حال افول است و این قبیل مسائل را برای مخاطب روشن می‌کند و برای مخاطب شفاف مسائل جنگ یا صلح شفاف‌تر می‌شود.

مختاری در ادامه درباره نقطه عطف این مستند گفت: این آمریکا دیگر آمریکای 30 و 40 سال پیش نیست و از نظر قدرتی از جایگاه پایین‌تری نسبت به قبل برخوردار است. در واقع ما در قسمت 7 این مستند بیان کردیم که دنیا دیگر یک دنیای تک قطبی نیست و به چند قطب تفسیم شده است و سوالی که در آخر این مستند برای مخاطب ایجاد می‌شود اینست که ایران که د.مین دارند ذخایر گازی است چرا در بازی‌های مربوط به انرژی غیبت دارد و جایی ندارد؟

نکته مثبتی این مستند اینست که مخاطب عام دارد و هر کس که بخواهد در مورد این جریان اطلاعاتی کسب کند این فیلم می‌تواند برایش مفید باشد.

او همچنین درباره جضور در جشنواره عمار گفت: در سال‌های قبل هم مستندهای دیگری ساخته بودم که جشنواره عمار تاثیر خوبی در انتشار و دیده شدن داشت. ما یک سیر 40 و 50 ساله رو در این مستند از طریق چیدن یکسری واقعیت کنار هم به مخاطب ارائه دادیم که این جشنواره کمک میکند مخاطب همراه با این سیر حرکت کند تا به تحلیل ذهنی ما برسد.

مختاری در آخر درباره سختی ساخت این مستند گفت: ما کمتر مستندی را داریم که ساخت آن 3 و 4 سال طول بکشد و بخش عمده سختی ما قسمت پژوهش آن بود چراکه منبع کامل و بدرد بخوری نداشتیم و آن تحقیقی که در ابتدا دوستان به ما دادند حدود 200 صفحه بود و فکر می‌کردم کفایت می‌کند اما در ادامه راه حدود 3 و 4 هزار صفحه پژوهش را خودمان به دست آوردیم و دادیم ترجمه کردند حتی چند محقق جدید به کار اضافه شدند و حدود 100 ساعت فیلم ترجمه شد و در مجموع در جمع آوری مطلب سختی زیاد بود و حتی در سیر ساخت مستند هم چون که اهمیت مستند در نگاه مسئولین از بین رفته بودجه به آن نمی‌دادند و مرتب کار می‌خوابید و حتی بودجه‌ای که مصوب شده بود هم کامل داده نمی‌شد.

سیامک مختاری متولد 15 شهریور سال ۱۳۶۴ و فارغ‌التحصیل ریاضی محض از دانشگاه امیرکبیر است. مختاری، فیلم‌بردار، فیلم‌نامه‌نویس، تدوینگر و از کارگردانان سینمای مستند کشورمان است. بیش‌تر به عنوان فیلم‌بردار شناخته شده و تصویربرداری کارهای بسیاری از جمله«پرونده ناتمام»، «ابوایست»، «پایتخت دود»، «نیمه شب 24 آوریل» و«تلکه» را به عهده داشته‌است. او تعدادی کار مستند را نیز کارگردانی کرده که از آن میان می‌توان به «بابا آمد»،« ۳0 متری جی» و «آذرخش» اشاره کرد، او با مستند «آذرخش» موفق به دریافت فانوس بلورین دومین دوره از جشنواره مردمی عمار شد. سیامک مختاری در کنار تصویربرداری، کارگردانی آثار مستندی مانند«آذرخش»، «بابا آمد»، «سنگ‌ها را بسته‌اند» و«قزل قیه» را بر عهده داشته و از سال 1388 به شکل حرفه‌ای وارد کار تصویر و تدوین شدم. او همچنین در عرصه فیلم داستانی با فیلم کوتاه «کمی دیرتر»، تله فیلم بلند  «تماس» و تله فیلم بلند «رهاکردن گرگ» هم فعال است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top